KANDIDATEN
Op deze pagina vind je alle motivaties van de opkomende kandidaten voor het bestuursorgaan 2025-2026.
Navigatie
PRAESES & VICE-PRAESES (1 duo)
Thomas Houben & Damiaan Nicles Cobas
Wij zijn Thomas en Damiaan, 21 en 22 jaar oud. Wij komen op voor de functie Praeses en Vice-Praeses. Thomas zit volgend jaar in zijn eerste master klinische psychologie, Damiaan in zijn eerste master bedrijfspsychologie. We hebben ervaring binnen de functies Boeken en Sport. In deze motivatiebrief bespreken wij onze visie, onze ideeën over interne samenwerking, externe samenwerking en tot slot het aanstaande lustrumjaar.
Terug naar de basis
Voor ons moet een studentenvereniging een plek zijn die je studententijd maakt. Een plek waar je vriendschappen creëert, plezier hebt, een sociale kring kunt opbouwen en herinneringen maakt voor het leven. Dit gaat over verbondenheid. Belangrijk hierbij is dat studenten via ons op een positieve manier in aanraking kunnen komen met elkaar en met VPPK. Het is onze taak om evenementen en initiatieven te organiseren die deze verbondenheid met zowel FPPW’ers als VPPK’ers stimuleren. Het is voor ons belangrijk dat wij voor studenten, het Praesidium, en de gedoopten bij VPPK aanvoelen als een gezellige sociale kring waar je plezier kunt maken en niet zozeer als een bedrijf. De verbondenheid is uiteindelijk de essentie waarover een studentenvereniging moet gaan. Dit betekent niet dat wij geen ruimte geven voor een professionele houding, maar daarover later meer. Concreter is het voor ons van enorm belang om in de eerste weken een activiteitenaanbod te voorzien dat afgestemd is op deze visie. Dit gaat bijvoorbeeld over een focus op activiteiten voor 1e bachelorstudenten en FPPW’ers vroeg in het jaar. Belangrijk hierbij is dat activiteiten elkaar niet overschaduwen en potentiële opkomst van elkaar wegnemen, zodat ze allemaal goed tot hun recht kunnen komen. Dit kan voorkomen worden door een logische opbouw van onze agenda. Op deze manier hopen wij ook een succesvolle schachtenwerving te realiseren. Nieuwe studenten die zich laten dopen zijn voor ons een cruciaal onderdeel voor de bestaanszekerheid van VPPK. Zij zijn tenslotte de motor van het jaar. Zij zijn, op het Praesidium na, de meest geëngageerde personen van de kring en ook de mensen die uiteindelijk deze mooie kring verder kunnen brengen. Een concreet voorbeeld van hoe een logische opbouw van de agenda daaraan kan bijdragen is om het 1e bachelorweekend al in het weekend van week twee naar drie te laten vallen, zodat het niet overschaduwd wordt door andere belangrijke activiteiten die rond week vier en vijf vallen. Iets wat aansluit bij deze visie is dat we de werkdruk van het Praesidium willen verlagen. Deze ligt op dit moment zeer hoog door het groot aantal activiteiten dat we wekelijks neerzetten. Door enkele activiteiten te schrappen en de werkdruk van het Praesidium te verlagen, denken wij twee voordelen te bekomen: Een focus op kwaliteitsvolle evenementen, ten opzichte van een focus op een kwantitatief groot aantal activiteiten. Een gevolg van functies meer ruimte geven is dat de activiteiten kwalitatief beter tot hun recht kunnen komen, waarbij we hopen op een hogere opkomst. Een concreet voorbeeld hiervan is dat wanneer we in één week vier activiteiten organiseren voor eenzelfde doelgroep, er weinig mensen naar elk van de vier zullen gaan. Wanneer dit er twee zouden zijn, is die kans groter. Wat betreft het schrappen van bepaalde activiteiten, hebben we als voorbeeld de kringavonden. Op dit moment zien wij het als ideaal om de kringavond de eerste 5 weken door te laten gaan en het vervolgens om de week te laten plaatsvinden. Op deze manier kan er ook meer uitgekeken worden naar de kringavonden en kan er altijd iets moois van gemaakt worden. Dit zal volgens ons samengaan met een grotere opkomst. Er is een sociaal voordeel. Wij zien door een afname in de werkdruk van het Praesidium ook mogelijkheden die minstens even belangrijk zijn voor VPPK. Afname in werkdruk zorgt voor meer tijd, en die tijd kunnen we gebruiken voor meer sociale initiatieven. Denk hierbij aan met elkaar leuke dingen doen, verbinding maken met de eerstejaars en schachten, verbroederen met andere kringen, … De beslissing over welke activiteiten geschrapt worden, gebeurt in overeenstemming met de betrokken functies. Wij willen hierbij zeker de functies voldoende vrijheid geven, maar ook kijken waar we het kunnen verenigen met deze visie.
Interne samenwerking
Binnen het RvB willen we focussen op goede interne communicatie om ten allen tijde tegenover onze werking en mogelijke problemen als één te staan. We willen ook bepaalde doelen stellen die functioneren om onze visies waar te maken. Hiervoor zouden we een uur per week samenzitten met het RvB om na te gaan waar we staan tegenover onze doelen, wat we er nu voor (gaan) doen, welke functies extra ondersteuning nodig hebben, enz… Ook willen we heel actief betrokken zijn bij het Praesidium en de werking van elke functie. We willen bij activiteiten doorheen heel het proces, van begin tot einde, de functies altijd het gevoel geven dat ze door ons ondersteund worden en op ons kunnen rekenen. Deze ondersteuning willen we bieden op elk niveau. Concreet willen we onszelf dus altijd op de hoogte stellen van hun plannen, onze eigen inbreng geven en zo ook potentiële problemen voorkomen en op tijd aanpakken in plaats van dat we op het laatste moment hier nog tegenop botsen. Een voorbeeld hiervan is dat we veel belang hechten aan het samenzitten met de functies voor de vakantievergadering. We zouden hierbij de belangrijke activiteiten die al vanaf de zomervakantie vast staan bespreken, maar ook ervoor zorgen dat de functies alle informatie hebben die nodig is om hun activiteiten voor te bereiden en mogelijke data voor te stellen. Aan het opstellen en uitwerken van de agenda willen we op de vakantievergadering ook veel aandacht besteden. De agenda is een belangrijk medium voor onze visie over een lagere werkdruk en een betere spreiding van activiteiten, alsook onze visie over de logische volgorde van de activiteiten, door te voeren. Ten slotte nog een puntje over informatieoverdracht. Onze studentenvereniging zit als organisatie in een heel unieke positie, aangezien bijna elke functie elk jaar door een andere persoon wordt uitgevoerd. Door deze dynamiek is naar onze mening informatieoverdracht een enorm cruciaal fundament voor de goede werking van onze vereniging. Een fundament dat tot op heden soms nog wat verwaarloosd wordt. We kennen namelijk allemaal wel het fenomeen “zet het in de functiemap…", waar meestal niets van komt. Concreet willen we dus een grotere focus leggen op functiemappen en dit hele systeem beter structureren. We zouden ook een nieuw initiatief willen uitproberen om de informatieoverdracht te optimaliseren. Een extra document (een After Action Report) waarin de functies doorheen het jaar per activiteit kort vermelden wat er goed en slecht ging bij een activiteit. We hebben nagedacht over de haalbaarheid. Het zou max een paar minuten duren per activiteit, maar zou veel kunnen betekenen voor het behoud van informatie, de algemene werking en voor de nieuwe praesidia. Dit zou ook een goede manier zijn om de dingen die we bespreken op vergaderingen effectief bij te houden en te gebruiken naar de toekomst toe. De secretaris en de rest van het rvb zouden helpen bij de uitwerking en opvolging hiervan. Zo zouden we op een laagdrempelige manier voor de vakantievergadering al een duidelijke en volledige bron van info kunnen bieden waarmee de functies zelf aan de slag kunnen en hun eerste stappen voor volgend jaar al kunnen zetten.
Externe samenwerking
Op vlak van samenwerking met bedrijven willen we samen met de functies nog verder opties exploreren voor mogelijke nieuwe en voordelige samenwerkingen, terwijl we wel nog de focus houden op het behoud van positieve relaties met onze huidige sponsoren die ons tot op heden al veel hebben opgeleverd. Ook met de faculteit, de PPSR, FK en andere instanties willen we positief contact behouden en onze bestaande relaties koesteren. Samenwerken met andere kringen is ook iets waar wij belang aan hechten, aangezien er veel voordelen verbonden zijn aan wederzijds voordelige relaties met andere studenten- verenigingen. We willen het Praesidium de kans geven om connecties te leggen en samen met andere kringen toffe evenementen neer te zetten. Door te netwerken met andere kringen (denk bijvoorbeeld aan verbroederingen, met het praesidium naar anderen hun activiteiten gaan,...) doen wij ook ons imago ten goede, brengen we onze naam meer naar buiten en zouden we ook meer externen naar onze evenementen kunnen trekken.
Lustrumjaar
Lustrumjaar is iets speciaals. Het is iets waar constant over gepraat gaat worden. We vieren de 60e verjaardag van onze fantastische kring en willen de mensen trakteren met een fantastisch jaar. We willen hierbij iets teruggeven aan de FPPW’ers en in het bijzonder de VPPK’ers. We realiseren ons dat een lustrumjaar niet enkel met geld strooien is. Wij vinden het belangrijk dat er unieke kwaliteitsvolle activiteiten worden neergezet. Als ergens extra geld naartoe gaat is het voor ons belangrijk dat het een functie heeft. Het moet, of zorgen dat er meer mensen naar een activiteit komen, of zorgen dat mensen er een positief gevoel aan overhouden. Er moet een “wow” effect aan hangen als wij een lustrumactiviteit organiseren. Wij dachten hier bijvoorbeeld aan een groot evenement op openbaar terrein met gratis toegang. De exacte invulling is uiteraard te bespreken met Lustrum, maar we zouden hier zeker al goed op tijd aan beginnen. Al met al willen we deze kans pakken om VPPK van haar beste kant te laten zien en er iets geweldigs van te maken. Van studenten, voor studenten.
QUAESTOR (1 of 2)
Emily Vanoverschelde
Hallo liefste VPPK’ers, FPPW’ers en sympathisanten
Mijn naam is Emily Vanoverschelde, ik ben 19 jaar en zit momenteel in mijn 2e bachelor psychologie. Afgelopen academiejaar voerde ik de functies Media en Recruitment uit bij VPPK. Na een jaar lang deze 2 functies te hebben uitgevoerd, voel ik me klaar om mij kandidaat te stellen voor de functie Quaestor komend academiejaar.
Als Quaestor zou ik verantwoordelijk zijn voor het financiële beheer van VPPK en alles wat daarbij komt kijken. Denk maar aan kostenramingen, de boekhouding, facturen opstellen en betalen, en nog heel wat andere zaken.
Ik ben ordelijk en hou wel van overzicht, iets wat best nuttig is voor een Quaestor, aangezien het belangrijk is om een goed overzicht te kunnen houden over de financiën van VPPK. Verder ben ik ook goed met deadlines en heel flexibel. Ik probeer altijd goed te communiceren met andere functies en duidelijkheid te creëren over de wederzijdse verwachtingen.
Afgelopen jaar hielp ik om o.a. de Quiz en de Jobbeurs te organiseren, en naast mijn praesidiumervaring zit ik ook in de Chiro, waar ik ook al activiteiten heb helpen organiseren. Door deze ervaringen kan ik functies zeker bijstaan bij het opstellen en eventueel verfijnen van kostenramingen. Ik sta er altijd voor open om hen raad te geven en te kijken welke kosten zij eventueel over het hoofd zien, zodat er altijd voldoende geanticipeerd kan worden en last minute grote uitgaven zo veel mogelijk vermeden worden.
De grootste verandering voor Quaestor volgend jaar is natuurlijk het feit dat het volgend jaar een Lustrumjaar is. En bij een Lustrumjaar hoort natuurlijk een pak meer budget. Met dit budget zou ik onze activiteiten graag aantrekkelijker maken voor studenten, en dit kan volgens mij op een aantal verschillende manieren. Studenten geven tegenwoordig het liefst zo weinig mogelijk geld uit tijdens het uitgaan, daarom ben ik er een voorstander van om onze activiteiten eerst en vooral goedkoper te maken. Dit gaat dan vooral over activiteiten van Feest, maar ook andere activiteiten, zoals bv. een toneel, zullen volgens mij meer volk aanspreken als deze goedkoper zijn. Een andere manier om meer aantrek te creëren, is door ook de drank goedkoper te maken. Bij bv. een Lustrumevenement horen natuurlijk gratis vaten, maar ook gekke promo’s op Lustrum- en andere activiteiten kunnen eraan bijdragen dat meer studenten geneigd zijn om te komen. Als laatste zou ik ook de inkleding van onze activiteiten zelf op een hoog niveau willen behouden. Want wat is er nu cooler dan binnenwandelen op een fuif waar je; 1. weinig voor moest betalen; 2. heel goedkoop aan drank kunt geraken; en 3. waar je door de inkleding en decoratie een soort magisch gevoel krijgt?
Buiten de grote evenementen, zou ik natuurlijk ook de kleinschaligere activiteiten naar een hoger niveau willen brengen. Op welke manieren dit precies zal zijn, hangt natuurlijk af van de input van de functies zelf, maar graag wil ik elke functie de kans geven om met extra Lustrumbudget hun activiteiten net dat tikkeltje cooler en spectaculairder te maken. Dit kan bv. gaan van een cadeautje voor de sporters om hen voor hun inzet te bedanken, tot een aantrekkelijke lezing van een misschien iets duurdere spreker.
Mijn verdere visie over Quaestor bestaat o.a. uit handigere kassa’s, beschikbare bankkaarten, het zo goed mogelijk bijhouden en overzichtelijk maken van de budgetten van de verschillende functies, het aankopen van herbruikbaar materiaal dat op verschillende activiteiten gebruikt kan worden, en nog veel meer.
Dan komt bij de functie Quaestor natuurlijk ook nog de RvB-werking kijken. En die zie ik persoonlijk helemaal zitten! Bij mij is er aan enthousiasme en motivatie al zeker geen tekort! Ik sta dan ook te popelen om volgend jaar deel uit te maken van het RvB en dus de kring en de rest van het praesidium zo goed mogelijk te begeleiden. Als lid van RvB zou ik graag zo dicht mogelijk bij de functies staan, dit door hun vragen te beantwoorden, te helpen bij hun problemen, klaar te staan met advies, of gewoon door een luisterend oor te bieden. Ik wil dat iedereen in het praesidium (en de comités) zich goed voelt en weet dat ze altijd bij mij terecht kunnen, ook voor zaken die niet per se met het praesidium te maken hebben.
Om af te sluiten zou ik graag nog benadrukken dat ik, ondanks de ervaring die ik al heb opgedaan, natuurlijk nog niet alles weet, maar ik zeker bereid ben om bij te leren en het beste uit de functie te halen! Ik hoop dat jullie mij die kans willen geven 🙂
Veel liefs,
Emily Vanoverschelde
PS: Mijn mama is boekhoudster, dus ik kan haar (of mijn pro’s hihi) lastigvallen met al mijn boekhoudvragen 🙂
SECRETARIS (1)
Ramona Bus
Hey guysssss, ik ben Ramona 20 jaar. Ik zit ondertussen al 2 jaar bij VPPK en heb ik mijn eerste jaar praesidium de functie PR-Intern gedaan.
In mijn schachtenjaar ben ik begonnen als VM Feest wat ik mega graag deed dus had ik ervoor besloten om PR-Intern te doen. Al deze ervaringen hebben mij alleen maar meer gemotiveerd om voor iets meer te gaan. Mijn PR-Intern jaar heeft me veel bijgeleerd over hoe het praesidium in elkaar zit en wat de andere functies globaal gezien allemaal inhouden. Secretaris sprong er voor mij enorm hard uit, ik vond dat dit een functie was dat op mijn buik geschreven stond.
Nu vraag je je waarschijnlijk af waarom? Ik ben heel erg graag administratief bezig, schema’s opstellen, samenvattingen maken en agenda’s bijhouden zijn dingen waar ik echt blij van word. En al die kleine trekjes hebben mij alleen maar meer gemotiveerd om voor deze functie te kiezen.
Naast de dingen die een secre doet zoals de verzekeringen, de website, verslagen typen,... zie ik secretaris ook als iemand die een inventaris bijhoudt van wat er allemaal in het lokaal zit. Elke functie heeft ooit wel chips, gezellige lichtjes, bordjes of servetten nodig. Deze worden iedere keer bijgekocht bij elke activiteit, vooral omdat niemand een idee heeft van wat er allemaal in dat lokaal verstopt zit. Daarom zou ik bij het opruimen van het lokaal in week 0 een inventaris maken van wat er allemaal is en wat er mist. Hier zou ik heel graag een gewoonte van willen maken dat wanneer een functie iets wegpakt dat zij dat aan mij laten weten zodat ik weet wat er mist en dat kan aanduiden en aanvullen waar nodig. Ik zou dan ook nadenken over dingen waar geïnvesteerd in moet worden, bijvoorbeeld dingen die gebruikt worden door vele functies. Hierbij denk ik aan allemaal verschillende lichtjes, bordjes, bloemetjes, tafelkleden,... En aangezien dit altijd een drama is, zouden er altijd genoeg plakband, scharen, alcoholstiften en vuilzakken in de kasten liggen.
Hiernaast is een secre ook veel bezig met de website van VPPK. Ik zou hier zeker iets nieuws van maken, ik zou hier heel graag iets aantrekkelijks van willen maken voor elke functie. Ik zou voor elke functie een leuke foto kiezen waar de mensen op kunnen klikken en door worden verwezen naar een pagina waar er meer info komt over die bepaalde functie, dus bij sport zou je meteen meer info krijgen over supporters gezocht en lopers voor de 12UL en zo heb je voor elke functie wel activiteiten wat meer aandacht verdienen. En ik zou ook voor elk presidia een gelijkaardige pagina van maken als dat nu al is voor elke senior en rvb. Dus er zou een pagina komen met ‘presidia door de jaren heen’, nu verdwijnen alle mensen die geen RVB hebben gedaan gewoon van op de website, maar ik ben van overtuigd dat dit bij iedereen iets is dat ze voor altijd meedragen wat ze hebben neergezet en ze dus ook verdienen om te worden herinnerd op onze website. Naast dat praesidium elk jaar online komt met hun foto’s zou ik dit ook willen doen voor de comités, zij verdienen ook om op de site te staan en zo zouden we ook beter kunnen tonen dat ze even hard worden geapprecieerd als het praesidium. Ik zou van onze agenda ook iets van maken dat overzichtelijker is. Nu past elke functie dat voor zichzelf aan, maar ik zou hier meer controle over willen hebben. Zo zouden de functies per activiteit naar mij sturen welke activiteit, welke dag, welke uren het zou doorgaan en of hier de rest van het praesidium wordt verwacht. Het laatste is heel vaak een discussiepunt wat al ontweken kan worden als dat in de agenda staat en praesidiumleden hier rekening mee kunnen houden.Tenlaatste zou ik mij meer willen bezighouden met het kuisen van het lokaal. Er wordt elk jaar een verdeling gemaakt welke week wie dat lokaal kuist plus de mensen met te late puntjes. We weten allemaal dat hier niet vaak iets van komt. Ik zou al van in het begin een duidelijk document delen met iedereen en echt elke week aanduiden wie het effectief heeft gedaan en wie niet. Naast een video op slack zou ik het ook echt persoonlijk elke week gaan controleren of alles opgeruimd is. Als ik dit van in het begin bijhoud, zal er ook niet zo een grote chaos zijn als dat nu heel vaak is. Ook zal ik controleren of elke functie zijn eigen dingen na een activiteit opruimt en afwast. Zo gaan er geen functies meer zitten met vuile liptonglazen of potjes, wat echt al veel stress wegneemt.
Bij secretaris hoort natuurlijk ook RVB werking. VPPK heeft al van in het begin een hele speciale plaats in mijn hart. De mensen die VPPK eigenlijk werkende houden is het praesidium, de comités en de andere leden. Als het praesidium niet goed kan samenwerken is er ook geen goed werkende kring. RVB zijn degene die alle brandjes binnen het praesidium en de kring blussen en dus ervoor zorgen dat alles goed blijft lopen. Ik ben iemand die situaties heel nuchter kan bekijken en ook in allebei de partijen zich heel goed kan inleven. Ik ben ook heel vriendelijk en kom met de meeste mensen altijd goed overeen. Ik ben ervan overtuigd dat dit iets is dat heel goed kan helpen bij discussie om te helpen om te lossen. Ook zou ik de functies willen helpen als secretaris zelf, dus als er bijvoorbeeld overlappingen zijn in de agenda zou ik zorgen voor een ander moment dat geen nadelen met zich meebrengt voor die activiteit. Als een functie op zoek is naar iets speciefiek voor een actvitieit (dat moeilijk te fixen is) zou ik me daar ook mee bezig houden en actief helpen mee zoeken zodat alles op tijd gefixt kan worden.
Hiernaast blijven alle verplichtingen die bij het praesidium horen ook aanwezig en ik besef mij dat dit soms heftig kan zijn, maar ik heb dit in de afgelopen anderhalf jaar mega graag gedaan en voor mijn gevoel ook goed gedaan. En kijk ik er alleen maar naar uit om dit nog een jaar te mogen doen. En nog zo een zot jaar te beleven als dit jaar.